- Fed Başkanı Kevin Warsh’ın şahin açıklamaları ve aralık ayına kadar faiz artış ihtimalinin yüzde 86'ya yükselmesi ile spot altın ons başına 4 bin 67 dolara inerek son iki haftanın en düşük seviyesini gördü.
- Trump'ın "İran nükleer denetimleri kabul etti" açıklamasına Tahran'dan yalanlama gelmesi ve dondurulan fonlar konusundaki kriz, kırılgan barış anlaşmasına dair soru işaretlerini artırdı.
- Analistler, altında aşağı yönlü kesmesiyle oluşacak ölümcül kesişme tehlikesine ve teknik bozulmaya karşı uyardı.
Geçtiğimiz günlerde Fed, politika faizini sabit bırakmıştı. Kararın ardından Fed Başkanı Kevin Warsh’ın şahin açıklamaları yakından takip edilmişti. Ayrıca, yatırımcıların aralık ayına kadar faiz artışı yapılma olasılığına verdiği ihtimal geçen haftaki toplantı öncesindeki yüzde 61 seviyesinden yüzde 86 seviyesine yükselmişti.
ABD-İran arasında anlaşmazlıklar
ABD Başkanı Donald Trump, Salı günü yaptığı açıklamada İran’ın süresiz şekilde nükleer denetimleri kabul ettiğini söyledi. Ancak Tahran, müzakerelerde böyle bir taviz verilmediğini belirterek kırılgan barış anlaşmasının uygulanabilirliğine ilişkin soru işaretlerini artırdı.
Taraflar ayrıca, İran’ın yurt dışındaki dondurulmuş fonlarına erişimini sağlayacak düzenlemenin ayrıntıları konusunda da anlaşmazlık yaşadı.
11 Haziran’dan beri en düşük seviye
Altın, gün içinde daha önce 11 Haziran’dan bu yana en düşük seviyesini gördü. ABD’de Ağustos vadeli altın kontratları yüzde 1,6 düşüşle 4.083,90 dolara indi; spot altın yüzde 1 düşüşle ons başına 4.067,51 dolara geriledi.
Altın savaş ile beraber yüzde 23 kaybetti!
Külçe altın, ABD-İsrail’in Şubat ayı sonunda İran’a karşı başlattığı savaşın ardından yaklaşık yüzde 23 değer kaybetti.
Artan enflasyon baskısının yerini, Fed’in faiz artıracağı beklentisine bırakması bu düşüşte etkili oldu.
Altın geleneksel olarak enflasyona karşı korunma aracı olarak görülse de yüksek faiz ortamında getiri sunmayan bir varlık olması nedeniyle cazibesini yitiriyor.
Altında geçen hafta gözlemlenen toparlanmanın kısa sürdüğünü belirten Saxo Bank Emtia Stratejisti Ole Hansen'in, şu ifadeleri kullandı:
"Piyasa, FED'in enflasyon ve fiyat istikrarına odaklanmasıyla birlikte, faiz oranlarında artış riskine karşı uyum sağlamaya çalışıyor. Güçlü dolar ve ABD tahvil getirileri ile teknoloji hisselerindeki zayıflık da buna katkıda bulundu. Şimdilik, 4 bin- 4 bin 100 ABD doları destek bölgesi kritik önem taşıyor. Bu bölgenin kırılması, yeni bir teslimiyet dalgası ve teknik satış hareketini tetikleyebilir”
Ölümcül kesişme yaşanır mı?
Bu arada teknik analizde ‘ölümcül kesişme’ olarak bilinen ve ‘50 günlük ortalamanın, 200 günlük ortalamayı aşağı kesmesiyle’ oluşan formasyon riski, altın fiyatlarında da kendini göstermeye başladı. Bugün itibarıyla ons altında 50 günlük ortalamanın 4 bin 500 dolar ve 200 günlük ortalamanın ise 4 bin 470 dolarda bulunduğunu aktaran analistler, “Kısa vadeli ortalama, uzun vadeli ortalamanın altına düşerse ‘ölümcül kesişme’ gerçekleşebilir ve teknik görünüm daha fazla bozulabilir” uyarısında bulunuyor.
Dolar endeksi en yüksek seviyesine çıktı
Dolar endeksi bir yılı aşkın sürenin en yüksek seviyesine çıkarak altını yurt dışındaki alıcılar için daha pahalı hale getirdi.
3 faiz artırımı bekleniyor
CME FedWatch verilerine göre, yatırımcılar Fed’in bu yıl üç faiz artırımı yapmasını fiyatlıyor. Bu beklenti, geçen haftaki Fed toplantısı öncesinde yalnızca bir faiz artışı yönündeydi.
Piyasaların odağında şimdi, Fed’in enflasyon göstergesi olarak yakından izlediği ve Perşembe günü açıklanacak olan ABD kişisel tüketim harcamaları (PCE) verisi bulunuyor. Verinin, para politikasının yönüne ilişkin yeni sinyaller vermesi bekleniyor.


